Valentines day – en smart fidus?
I dag er åbenbart en stor og vigtig dag.
“Hvilken?”, spørger du måske. Er det FN-dagen, Hundenes dag eller det afghanske nytår?
Nej, gode gæt, men ikke helt. Dagen i dag er dog cirka lige så vigtig som de ovenstående gæt. Det er nemlig i dag smykkehandlerne, postkortfabrikanternes og ballonfabrikanternes svar på Mors dag: Nemlig Valentines Day.
Valentines Day har traditionelt været fejret i de engelsktalende lande og går ud på, at man køber kort, smykker m.m. til sin kæreste. (tradionen bunder i en helgen, som forelskede sig i fangervogterens datter og skrev kærestebreve til hende, før han blev slået ihjel og helgenkåret – men det går de færreste nok op i).
I de seneste år har danske handlende skævet misundeligt til Mors dag, som jo er blomsterhandlernes opfindelse og mesterværk udi markedsføring. Så for at følge trop, har man hårdt presset på for at promovere Valentines i Danmark også. Selvfølgelig med et håb om, at dagen med tiden kan udvikle sig til noget lige så stort som i de engelsktalende lande med tilhørende pligtfølelse overfor at skulle købe et eller andet til kæresten.
Kommercielt er det selvfølgelig smart nok, men jeg nægter at lade mig presse til noget som helst, så konen må få gaver en anden dag.
Og det betyder også, at ellers gode initiativer som link-love på Valentines Day lige må vente en dags tid eller to.