Øl, aviser og følelser

Carlsberg måtte for nylig opgive en storstilet reklamekampagne, hvori de ville uddele gratis øl til alle læsere af den engelske avis The Sun. Kampagnen skulle finde sted sidst i august, hvor englænderne har en af deres ”Bank holidays”.

Men Carlsberg havde forregnet sig og undervurderet hadet til The Sun i Liverpool, hvor Carlsberg er sponsor for byens største fodboldhold Liverpool FC. Bryggeriet endte med at aflyse kampagnen som følge af massive protester fra Liverpool-fans verden over.

For at forstå baggrunden for, hvordan en avis kan være forhadt i en hel by, skal vi godt 19 år tilbage. Den 15. april 1989 spillede Liverpool semifinale i pokalturneringen på Sheffield-stadionet Hillsborough. Kampen udviklede sig til en katastrofe, da trafikproblemer var skyld i, at mange Liverpool-fans ankom sent. Politiet valgte efterfølgende at lukke alle indgangene op, netop som kampen gik i gang, og 96 Liverpool-fans blev mast og trampet ihjel, da for mange mennesker blev lukket ind i det centrale afsnit af tribunen i stedet for de sideafsnit, hvor der fortsat var god plads.

The Sun lagde sig her ud med alle Liverpool-fans. Nogle dage efter katastrofen kørte avisen en forside med løgnehistorier om, at Liverpool-fans skulle have stjålet fra de døde og døende, overfaldet og tisset på politi og ambulancepersonale og tævet en betjent, der var i gang med at give mund-til-mund til en døende.

For en by i chok var løgnene salt i et åbent sår, og reaktionen var derefter. Aviser blev brændt på gaden og de fleste forhandlere nægtede at sælge avisen. Den dag i dag sælger The Sun fortsat kun 12.000 aviser i Liverpool, hvor den før Hillsborough solgte over 200.000 eksemplarer dagligt.

Hillsborough-katastrofen er fortsat et ømt emne for Liverpool-fans, fordi ingen blev holdt ansvarlige for den elendige håndtering af publikum den dag. Retssagen mod de ansvarlige politichefer, der havde givet ordre til åbne portene og bagefter løjet om det, blev aflyst, da den ene blev erklæret for syg til at møde op i retten. En utilfredsstillende afslutning for Liverpool-fans, og ”Justice for the 96”-kampagnen.

En fornemmelse af at være blevet svigtet af systemet, der først lod hånt om sit ansvar og lukkede for mange mennesker ind det forkerte sted, og efterfølgende slap ud af retssagen, har været med til at holde bitterheden over Hillsborough i live i Liverpool. Den bitterhed har formentlig været medvirkende til det fortsatte had til London-avisen The Sun så mange år efter. Understøttet af, at den daværende redaktør på avisen hårdnakket nægtede at undskylde for løgnene.

Bandet Manic Street Preachers skrev i 1998 en sang om katastrofen, politiet og retssagen. I sangen S.Y.M.M. lyder omkvædet ”South, south Yorkshire Mass Murderers, who do you sleep at night?”. Sheffield er en del af South Yorkshire politidistrikt, hvis nogen skulle være i tvivl.

Hvis Carlsbergs marketingfolk havde husket denne historie, havde de nok valgt en anden avis som partner og undgået et massivt nederlag på PR-fronten.

PS: Hvis du vil læse lidt mere om selve Hillsborough-katastrofen er Wikipedias artikel om Hillsborough faktisk en meget informativ artikel, som er velunderbygget af links til andre kilder.

3 kommentarer to “Øl, aviser og følelser”

  1. Jeg kendte godt til selve Hillsborough-katastrofen, men ikke til historien omkring The Sun.

    Tak for informationen, Frank og for Wikipedia linket.

  2. Hej Leif,

    I Liverpool og omegn hedder avisen “The Scum” i daglig tale. Det gavner afgjort heller ikke sagen, at mange på Merseyside ikke er tilfredse med London-aviserne, der beskyldes for at være fulde af fordomme mod det nordlige England.

    Og hvis vi så lige skal regne på, hvad det her har kostet Sun. Jeg antager, at de tjener 1 krone pr. avis. (taget lidt ud af den blå luft). Med 188.000 færre solgte aviser hver dag bliver det til 1,3 mia. kroner over 19 år. Så dyr kan en løgnehistorie være.

  3. Det er også fair nok – det skal koste at lyve!

Skriv en kommentar